Jouw evenement promoten? De beste tips op een rijtje

evenement promoten

Het organiseren van een evenement voelt soms alsof je een marathon op vol vermogen moet sprinten. Maanden voordat je het evenement bij het grote publiek aankondigt moet je al beginnen met de eerste voorbereidingen. Zo moet je het evenement als concept uitdenken, moet je op zoek gaan naar sprekers voor je evenement en natuurlijk de evenementenlocatie of feestlocatie. Kortom: Je moet enorm veel dingen doen. Het valt niet te ontkennen dat het organiseren van een evenement enorm veel werk is.

Het afvinken van alle logistieke en organisatorische checkboxes is slechts het begin van de strijd. Het andere hekelpunt? Zorgen dat mensen weten dat je evenement er is. Je evenement promoten dus. Wanneer ze je evenement kennen wil je natuurlijk dat ze zich vervolgens inschrijven. Wanneer je geen buzz weet te creëren rondom je evenement kun je een boel lege stoelen verwachten.

Gelukkig zijn de mogelijkheden om je evenement online te promoten, zorgen dat mensen naar je evenement willen komen en zorgen dat mensen zich ook daadwerkelijk inschrijven enorm en aanwezig. Hierbij kun je denken aan Email marketing, Mobile Marketing, Zoekmachine optimalisatie en Social Media. Wanneer je deze kanalen allemaal met elkaar laat samenwerken vergroot je de kans op succes enorm.

Evenement promoten via email marketing

Evenement promoten e-mails

Je hoort mensen vaak genoeg roepen dat email marketing dood is. Voor het promoten van evenementen kan email marketing een enorme toevoegde waarde zijn. Hieronder een aantal statistieken die jij kunt toepassen in je volgende email campagne.

  • Gemiddeld opent 25-40% van al je ontvangers jouw emails
  • Gemiddeld klikt 25-40% van die ontvangers op één van je links in jouw emails.

Om het aantal klikken op de links in jouw e-mails te vergroten is het super belangrijk dat je email responsive is en dus te bekijken op alle apparaten. Wist je bijvoorbeeld dat bijna 80% van de evenementen mails gelezen worden op smartphones?

Daarnaast vindt 65 procent het prettiger om e-mails te ontvangen met afbeeldingen erin tegenover e-mails met alleen tekst erin.

Zorg dat je geen verkooppraat gebruikt in de onderwerpregel van je email. Dus geen teksten als ‘koop nu’, ‘full-service’ en ‘klantgericht’, dit vermindert niet alleen de open rate van je e-mails, maar ook het resultaat van je e-mails.

Wanneer je zoveel mogelijk klikken vanuit je e-mail wilt genereren naar je website kun je het beste zoveel mogelijk links in je e-mails plaatsen. Meer links correleren volgens recent onderzoek met een hoger doorklikpercentage en daarnaast meer inschrijvingen.

De beste tijd voor het versturen van e-mails

Stuur je e-mails zo vroeg mogelijk. Tussen 5 uur ‘s morgens en 7 uur ‘s morgens heb je de meeste kans opens.

Zorg er ook voor dat je website goed te bereiken is op mobiel

Ongeveer 25 procent van alle registraties komen van mobiele apparaten. Zorg er dus voor dat je website ook op de mobiele telefoon goed te openen is.

Evenement promoten via zoekmachine optimalisatie

Een goed gevonden website is natuurlijk goud waard voor je evenement en de promotie ervan. Wist jij dat 89 procent van alle bezoekers eerst zoekmachines gebruiken om een evenement te boeken? De noodzaak van zoekmachine optimalisatie lijkt mij dus duidelijk! Zeker wanneer je weet dat meer dan 60% van het verkeer naar de eerste drie resultaten binnen Google gaat. Zorg dat je jouw evenement een aantal weken voordat de grote dag al live zet op je website. Het kan namelijk 4 dagen tot 4 weken duren voordat je website geïndexeerd wordt door Google.

Wil je dat je evenement snel stijgt in de zoekresultaten? Zorg er dan voor dat je een aantal goede links naar je website krijgt. Zorg er dus voor dat je vanaf jouw website en vanaf een blog een aantal links naar je evenement plaatst. Ook kun je aan de feestlocatie vragen of zij een link naar je evenement publiceren.

Evenement promoten via Social Media

Maak een nieuwe pagina aan voor je evenement en maak ook direct een unieke hashtag (#) aan. Zorg dat je deze hashtag ook plaatst in de URL van je event op bijvoorbeeld Facebook. Zo weet je zeker dat deze goed gevonden wordt.

Hieronder een klein overzicht van omzet die gemiddeld gegenereerd wordt via social media kanalen als: Facebook en Twitter.

evenement promoten Social Media