Over Ons

Een pagina over ons. Laten we beginnen met het gezicht achter Gooiland. Dat is Philip Lamers (29 jaar). Hij heeft zijn droom op 28-jarige leeftijd al verwezenlijkt: een evenementenlocatie, een hotel en een theater, het staat allemaal op zijn naam. We nemen je mee in zijn verhaal.

Even terug in de tijd

Hoe is hij begonnen? Op 21-jarige leeftijd stapte onze bevlogen eigenaar naar de toenmalige eigenaar van Gooiland met de vraag of hij het mocht overnemen. Tot zijn verbazing stemde de eigenaar daarmee in. Hij kreeg een tijdelijk contract en ging aan de slag. Al snel kwam hij erachter dat er enorm veel opgeknapt moest worden en ging zelf op de ladder staan om te schilderen. Van zelf op een ladder staan is nu geen sprake meer. Alles ziet er picobello uit hier. We durven nu te zeggen dat we ‘tot de grote jongens behoren’. We hebben 17 ruimtes voor 50 tot 2.200 personen tot onze beschikking. Maar we zijn wel anders dan de ‘standaard’ evenementenlocaties.

Een vastberaden team

Als jonge opperhoofd heeft Philip zelf zijn team samengesteld. Het resultaat? Een team van vastberaden mensen, die allemaal een sterke eigen wil hebben en écht onderdeel zijn van de ziel van Gooiland. Allemaal hebben we een ‘klik’ met Philip, maar ook met het pand. Want we zitten niet zomaar in een gebouw van steen.

Bijzonder monumentaal pand

We zitten in een bijzonder pand midden in Hilversum, sinds 1987 een rijksmonument. In 1934 ontworpen door Jan Duiker, vertegenwoordiger van het Nieuwe Bouwen. Glas, licht en natuurlijke materialen zijn kenmerkend voor zijn architectuur. Jan Duiker ontwierp met Gooiland een vreemde eend in de bijt in het toch wel ‘brave’ Hilversum. Philip doet het ook graag anders. Toen hij Gooiland overnam is hij gaan kijken wat Gooiland bijzonder maakt. Deze zoektocht heeft geresulteerd in de 5 pijlers waar heel Gooiland op stoelt. We gaan er even als een razende doorheen.

Onze 5 pijlers

  1. Jan Duiker. Dat spreekt voor zich. Het pand is ontworpen door deze beroemde Nederlandse architect. Zijn stijl het ‘Nieuwe Bouwen’ wordt gekenmerkt door veel licht, ramen, een stalenbuizen constructie, bijzondere vormen en veel natuurlijke materialen. Dat zie je terug in al onze ruimtes.
  2. Dutch brands. Nederlandse merken zijn onlosmakelijk verbonden met Gooiland. Alle merken die je ziet zijn van Nederlandse bodem. Waarom? In de periode dat Gooiland gebouwd werd vonden veel Nederlandse merken hun oorsprong.
  3. Green castles and gardens of Amsterdam. Gooiland werd gebouwd, omdat veel jonge gezinnen van Amsterdam verhuisden naar het groene Gooi, maar daar het stadse vertier misten. Het Gooi wordt ook wel de tuin van Amsterdam genoemd. En wij brengen dat groen graag naar binnen. Overal in de locatie zie je planten, echte groene plantenwanden en een levensechte boom.
  4. Hilversum mediastad. Gooiland heeft een belangrijke rol gespeeld in de media. Zo zijn hier veel programma’s opgenomen, waaronder Barend en van Dorp. De link met de media zie je in verschillende ruimtes terug; oude televisies en radio’s en ook de ruimtes zijn vernoemd naar belangrijke mediahelden van rond 1940.
  5. Piet Mondriaan. Een van Piet Mondriaans schilderijen, ‘Compositie met twee lijnen’ had de gemeente Hilversum in bezit en is verkocht om Gooiland op te knappen. Als eerbetoon is ons interieur nu geheel gebaseerd op de zwarte lijnen in het schilderij.

Dus, dit is wie wij zijn: een gebouw met een verhaal, een tikkeltje eigenwijs, een fris team met enorm veel energie die het graag op hun eigen manier wil doen met een hart voor evenementen. We zijn gespecialiseerd in congressen, bedrijfsfeesten en beurzen en richten ons op de zakelijke markt. Nieuwsgierig? Neem dan contact met ons op! Juriaan, Manon of Liselore kletsen graag over jouw evenement i.c.m. Gooiland. Of vraag direct een offerte aan. Zien we je gauw?

 

  • check

    Monumentaal

  • check

    Nieuwe Bouwen

  • check

    Licht en ruimtelijkheid

Geïnteresseerd in het organiseren van een congres bij Gooiland?